Det där med spö...

Ett av lagförslagen i den nya djurskyddslagen är följande, och jag funderar på om de ens tänkte när det skrev det?

"Att använda spö för att driva på hästar blir förbjudet. Spö blir bara tillåtet för att korrigera hästen för att undvika olyckor."

Att undvika en olycka är det att slå när man håller på att bli översprungen av en häst? Att peta med spöet på rumpan som extra drivning, är det värre än att borra in sporren i sidan på hästen? Är det värre att korrigera med spöet istället för att rycka, slita och sparka hästen för att den ska göra som man säger? Är det fel att ha ett spö som en säkerhetsgrej när du vistas med 500 kg tunga djur som inte vet om sin egen styrka?
 
För mig är det en självklarhet att ha med sig ett spö i handen annars vet jag inte hur det hade gått i vissa situationer. Framförallt gör ett dressyrspö att man får en annan räckvidd, främst tänker jag då på hantering från marken. Att lägga till spöet på rumpan när jag rider är en självklarhet för mig istället för att jag bankar i sidorna och får en skänkeldöv häst. Sporrar finns inte i min värld annat än på tävling annars har jag med mig mitt spö.

Hur lär du en unghäst att tömköras om du inte har spöet som drivning, likadant när du hoppar upp och ska rida? Hur får du en häst att förstå en sådan sak som löshoppning om du inte kan driva den framåt med spö?
 
Inget av det vi gör med hästarna är naturligt för dem så då kan vi likaväl förbjuda att hästar rids, körs, hoppar, leds, står i stall, har skor, går ensamma, går i hagar och träffar människor överhuvudtaget med en gång. Hästar ska givetvis inte bestraffas för att de ställer upp på människans konstiga påfund men då kanske man inte ska börja med spöet? Och ska man ta spöet så kanske man ska förbjuda sporrar med? Förbjud tävlingar med en gång, utan tävlingar inga krav på höga prestationer och det behöver inte stressas fram resultat på någon häst.
 
För mig är det här lagförslaget en gåta. Framförallt i formuleringen. Att driva en häst framåt är inte ens det största användningsområdet för mitt spö. Det korrigerar, flyttar, petar och används som en förlängd arm. Men det blir förbjudet eftersom jag inte korrigerar för att undvika en olycka. Eller?
 
Ny djurskyddslag? Ja, tack! Men ändra om ovanstående formulering, annars kommer den ändå aldrig kunna användas i praktiken. För säga orden: "Jag använde spöet för att undvika en olycka" det klarar alla och då kan man säga att någon har bitit sig själv i svansen.
 
// Johanna
 
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback