Vad innebär att lyckas?

Jag lyssnade på Magnus Samuelsson den här veckan, han hade en föreläsning innan han gav oss träningstips. Han är antagligen både världens starkaste och ödmjukaste man. Inte behövde han tala om hur kopiöst duktig han är som har lyckats så bra i sitt liv. Nej, det kom liksom lite i förbigående "Jag vann visst SM den gången och hoppsan jag råkade visst bli världens starkaste man". Men som en vis man på Ing 2 sa "Sedan har han väl kanske inte så mycket att bevisa heller".
 
Nej, det kanske är så enkelt. Han verkade nöjd med att få göra det han brann för och för honom var det träningen. Om man sedan råkat bli världens starkaste man då kanske man inte heller känner ett så starkt behov av att hävda sig. Och jag älskade honom för det, den föreläsningen han hade om att tro på sig själv och göra det man tycker om. Den fastnade och det kändes så ärligt när han stod där framme och sa det. Inte alls det påklistrade "kan jag - kan ni"-tänket som diverse bloggare kör med. Inte något "idioter som håller på med droger". Att han verkade önska en hårdare drogpolicy i sporten betydde inte att han såg nedvärderande på de som höll på med smärtstillande, utan hyllade även dem och talade om dem som sina vänner.
 
Med det i åtanke så kanske det är dags att sluta pika på andra för deras val i livet och sluta hetsa folk till att lyckas, bli framgångsrika och duktiga? Det hjälper inte att pika folk, de kommer bara att svara med att vända taggarna utåt. Och att lyckas vad innebär det, egentligen? Att bli framgångsrik, berömd, rik och en designer? Eller är det helt enkelt när man känner att man har lyckats med sina mål i livet och hamnat rätt? För mig är det precis just det. Och om man inte har ambitioner som överträffar de flestas så är det helt underbart att läsa att det finns folk som lever ett helt vanligt Svenssonliv och inte alls svävar runt på rosa moln. Istället känner man igen sig i mycket och kan nicka med ett svagt leende på läpparna.
 
Alla människor siktar inte mot stjärnorna, en del inte ens mot månen för en del räcker det helt enkelt med ett litet hopp över marken.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback