Är en blogg ett jobb?

Veckans snackis: Är det ett jobb att blogga och skriva krönikor? Per definition så är det väl ganska logiskt. Tjänar man pengar på något och betalar skatt på det så är det väl någon sorts form av arbete.
 
Att det sedan kanske inte ses som ett arbete är en annan sak. Om det är ett jobb? Absolut! Om det är respekterat som ett? Knappast! Och det tror jag att bloggarna själva i stor utsträckning får skylla på sig själva. För det som står på en blogg är inte direkt allt arbete bakom framgången. Snarare får man följa bloggarnas glamorösa liv när de har fått paket hemskickade, sitter och tar en kaffe på ett café - igen -, har fixat naglarna, färgat håret, ändlösa bilder på sponsrade Dagens Outfit, härliga tåg-, flyg- och taxiresor till diverse föreläsningar. Och ändå verkar inte bloggarna förstå att det verkar som om de lever ett liv i lyx och överflöd och verkligen inte håller på med något som kan ses som ett arbete. Snarare så verkar de utåt sett leva det liv många Svenssons drömmer om. Att få allting serverat på silverfat och leva ett lyxliv.
 
Klart att det sticker i ögonen på folk och att avundsjukan sprider sig. Den givna kommentaren är ganska självklart; att det inte är ett jobb att driva en blogg. För utåt sett verkar det ju inte heller vara det! Jag antar att man får se det som ett isberg, du ser toppen men under så finns det dubbelt så mycket. Hur många gör den analysen när man läser en blogg? Ja, knappast är det min första tanke kan jag ärligt säga...!
 
// Johanna
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback