Gammal musik?

Jag ramlade över begreppet "gammal låt" för ett litet tag sedan. Givetvis kunde jag inte låta bli att reagera och reflektera över det. För det första. Kan en låt bli gammal? Är det negativt att lyssna på gamla låtar?
 
Med tanke på hur begreppet används verkar det inte bättre. Man ska följa trenden vad gäller allt, även musik. För det vet ju alla att låtar blir uttjatade och tråkiga efter ett par månader. Och ja, det är väl i sak sant eftersom de spelas sönder på radio. Men att det skulle vara negativt att lyssna på en gammal låt? Nej, det handlar enbart om den individens musiksmak. 
 
Sedan är frågan vad är en gammal låt? För mig är det inte låten som är 1 eller 2 år gammal. Det är ny musik och inget annat. En gammal låt är, säg en låt från 80-talet. Det mesta som klassas som "gammalt" är inget annat än förra årets top hits. Och att säga att det är gammalt, dåligt och tråkigt betyder bara att man följer trenden och lyssnar på det som är "inne" just nu. Vilket med andra ord betyder att man inte alls gillar en viss artist utan bara det faktum att den är populär just nu.
 
Jag har tröttnat på den till största del dåliga pop som är nytt och fräscht just nu. Favoriterna är istället Queen, Kapten Röd, General Knas och diverse andra artister som inte längre har, eller aldrig har haft den stjärnstatus som andra just-nu-populära artister har.
 
Ett stycke underbar 80-talsklassiker som fortfarande fungerar alldeles utmärkt om man vill lätta lite på stämningen!
 
// Johanna
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback