Viltguide

Jag klickade in på en blogg av ren nyfikenhet och fick där läsa något som känns som den typiska stadsbons syn på vilt. Vargar är bra, älgar ska inte skjutas och rådjur skulle föröka sig som mördarsniglar om det inte fanns någon predator så att de tillslut inte skulle ha någon mat kvar. Jag tänkte i rent vänligt syfte försöka reda ut det här.
 
Om vargen kommer ner till Småland kommer vi inte ha ett enda litet rådjur kvar. Även älgstammen kommer få sig en liten törn. Eftersom det är så pass tätbefolkat här nere kommer vargen att leva med människan på ett annat sätt än vad den gör i Norrland - där det finns gott om plats för den! Om det är positivt eller negativt är ganska svårt att säga. Om varg ska jagas eller inte? Tja, det är en svår fråga. Jag anser att jakt i mycket har ett viltvårdande syfte samtidigt som vi inte bör utrota vargen som trots allt tillhör den svenska faunan.
 
Vad gäller älgen. Räkna på det själva: En älgko får 1-2 kalvar varje år, en älg har ingen direkt fiende (om vi nu inte ska ha varg gåendes på trottoarerna i södra Sverige). Med andra ord är det bara de svaga individerna som dör, samt de som bli påkörda i trafiken. Jo, det skulle nog bli ganska mycket älg. Givetvis har älgen en lika självklar plats i vårt land som vi själva. Men jag anser att i viltvårdande syfte är jakt på älg bra. Jag tror nämligen att älgstammen bli bättre och mer konkurrenskraftig om den hålls nere på en bra nivå. Samtidigt som vi slipper stora mängder av onödiga trafikolyckor.
 
Och så avslutar vi med rådjuren. Visst ökar rådjursstammen om deras fiende nummer ett räven minskar. Det är ren logik men det kanske bör påpekas att rådjuren inte är direkt duktiga på att föröka sig ändå. Ärligt talat är de ganska klena ibland. En hård vinter minskar rådjurens antal ganska kraftigt och många kid dör antingen för räven, slåtteraggregat eller något annat. Så att få rådjuren att öka kraftigt är ganska svårt. Att ta bort räven ökar givetvis chansen för överlevnad för kiden men de kommer ändå att minska av andra naturliga orsaker som svåra vintrar. Men att deras mat skulle ta slut, det tvivlar jag på efter att ha rört mig i skogen.
 
Så, en liten viltguide i från mitt perspektiv. Jag kanske inte är någon expert men jag är uppväxt på landet och har mer kunskap än en del av människorna i vårt avlånga land.
 
// Johanna





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback