Samma gamla, samma nytt

Jag har varit borta i en vecka och haft annat för mig än att lusläsa bloggar. Plötsligt fick jag tid för det igen och mötte samma gamla diskussion hos en bloggare. Hen är så stolt över vad hen har lyckats med i sitt liv, med rätta bör tilläggas. Men ger det en samtidigt rätten att klanka ner på andra människors val av yrke? Ger det en rätten att tala om att man tycker att yrken som undersköterska och lärare är något som bara är accepterat i mellanmjölks-Sverige men egentligen är något man kan sparka på så fort man behöver en syndabock. Ska man verkligen skriva sådana saker när man försöker peppa ungdomar till att lyckas med sina egna liv? Ibland märks det att hen inte är så gammal som hen tror. Resonemanget är för mig löjligt, om det är någon som verkligen behövs i det här landet är det undersköterskan som varje dag tar hand om oss när vi är som svagast och mest behöver det, eller läraren som varje dag sliter sitt hår över sina arbetsvillkor men ändå går till arbetet för att utbilda nästa generation. Den som inte behövs här det är bloggaren. Vi har klarat oss utan bloggare i många år och visst är det kul att föra en "dagbok på nätet" men det är inte jordens undergång om alla bloggar skulle försvinna över en natt.
 
Skulle våra undersköterskor och lärare göra det då skulle jorden gå under för de om några ser till att vårt land faktiskt fungerar och gör så mycket mer än vad vi tänker på. Så varför envisas den här bloggaren med att varje gång det är dags för en provoaktion att klanka ner på underbetalda arbeten med lågstatus? Det ger reaktioner, folk blir provocerade. Jag trodde vi hade kommit längre än så. Jag trodde att bloggaren stod för nolltolerans vad gäller internetmobbing och framförallt trodde jag att hen stod för att peppa alla till att må bättre och förverkliga sin dröm. Det gör man inte genom att konstant klanka ner på två stora yrkesgrupper bara för att man tycker att det är kul att provocera. Då behöver man fortfarande mogna i sitt beteende och sluta med sin dubbelmoral. Vi har alla olika mål i livet och oavsett vad det är tycker jag att man ska stöttas för att nå den drömmen.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback