Äntligen!

Jag har länge efterlyst fler vetenskapliga studier på hästens form och hur hästarna reagerar på olika typer av ridning. Framförallt så har jag sökt efter fler studier i effekterna av att rida i rollkur. De jag hittills har hittat har mestadels sagt emot varandra. Antingen så är hästarna stressade, eller så är det verkligen inte det, eller så trivs de bättre med rollkur. Det enda resultat som är intressant är att när hästarna själva fick välja rollkur eller vanlig tävlingsform valde endast en häst rollkur (testet genomfördes i en y-formad ingång där hästarna åt ett håll reds i rollkur och det andra i vanlig tävlingsform).
 
Den nya studien som Tidningen Ridsport skriver om här är däremot intressant och jag hade gärna velat läsa den i sin helhet. Fast att den nu lär vara typ sådär 40 sidor lång på fackengelska... I vilket fall som så har Ridsport fått med en hel del intressanta punkter.
 
Tio hästar filmades och fick betygsättas av tolv stycken proffs i enlighet med FEI:s regler. Generellt sätt så kom man fram till följande.
 
Generellt ansåg proffsen att det var mer negativt med hög huvudhållning än med låg. Det var tvärt emot de vetenskapliga bevisen angående stresshormoner som kunde uppmätas i saliven.
 
FEI:s riktlinjer säger att nosen alltid ska vara framför lodplanet och fysiologiska data i denna studie stödjer detta.
 
Utöver proffsen fick nämligen även etologer genomföra studier på hästarna där man tittade på hästarnas beteende och även mätte mängden stresshormoner. Intressant att se att mycket av det som premieras idag och som ses som korrekt ridning är något som skapar obehag för hästen. Framförallt då alla näsor som ska gå bakom lod och all den långa, låga form som var och varannan häst tvingas ner i. Helst utan någon som helst tanke på hästens anatomi. När jag har tid ska jag läsa igenom hela studien, om jag hittar den.
 
 
 




» Jenny

Fin blogg! Och hoppas du hittar studien :)

Svar: Tack! (: Jag letar febrilt (;
teambockaberg.blogg.se

2014-08-10 // 13:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback