Just nu

Sitter i lastbilen, läser om polisens våld mot demonstranterna i Malmö och undrar vart världen är på väg. Jag var inte där jag är på övning så jag vet inte vad som skedde. Vad jag vet är vad jag läst och vad jag sett på bilder. Det är ena sidan. Oavsett så anser jag inte att det våldet ska behövas, någonsin, någon gång. Jag tror inte på att tiga ihjäl nazism och rasism. Jag tror att vi som medborgare måste protestera, visa att det är fel och lära folk att tänka rätt. Våld är inte rätt väg att gå, från någon sida. För polisens skull, för att de fortsättningsvis ska kännas förtroendeingivande så hoppas jag att det här utreds. För demonstranternas skull hoppas jag att de inte på något sätt tog till våld. Det är att sjunka till samma nivå som nazisterna de själva demonstrerade emot. Och det är lika mycket ett lågvattenmärke som att både rida och köra över människor som står för sin åsikt. Som utnyttjar rätten till något som polisen försvarar - sin yttrande- och åsiktsfrihet.

Nu ska jag fortsätta att läsa Kristian Gidlunds bok. Väl värd att läsa men sorglig och hemsk och ännu mer sorglig samtidigt som den ger ett helt annorlunda perspektiv på livet. På något hemskt vis.

// Johanna





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback