Hästar och välfärdssjukdomar

Sprang på den HÄR artikeln på Ridsports hemsida och kände väl att ännu en del av mitt förtroende för hästsporten och hästägare sjönk.
 
Rubriken och ingressen säger egentligen det mesta. Vi sköter alltså våra hästar så pass dåligt, trots att det pysslas, putsas, klappas, räknas foderstater och analyseras hö i en överdriven mängd, att vi ger våra hästar välfärdssjukdomar?! Och konstigt är väl kanske inte det. Även om vi har avlat bort väldigt mycket som tidigare varit instinkter är hästen fortfarande ett djur som ska vara ute mycket och röra mycket på sig. För dem är det inte naturligt att gå i en grusruta några timmar, ridas en timma och sedan stå på box resterande timmar. Särskilt inte eftersom vi ger dem alldeles för stora mängder kraftfoder. Och därtill envisas med att rida i paddock eller ridhus för att släppa ut hästen på en skrittrunda i skogen. Om jag vill träna min kondition och göra av med energi springer jag en runda, jag går inte och jag springer inte på plana ytor utan upp och ner i backar osv. Jag tror att just den biten fungerar likadant för en häst.
 
Jag är inte någon gud men jag tror att våra hästar som går ute väldigt mycket i stora hagar mår bättre än de som inte får gå ut när det blåser och regnar. De äter hö, eller ensilage, som kommer från våra åkrar som inte är övergödslade utan har kvar en del av sin naturliga flora och får inte speciellt mycket kraftfoder. Vi ser till att de håller hullet utan att bli tjocka, även om våra ponnyer (Dilko inräknad) har en förmåga att bli lite runda om magen på sommaren. Men hellre att de blir lite sommarfeta i stora gräshagar där de går ute dygnet runt än att de ska gå i grushagar för att vara slimmade. Jag tror inte heller att just den biten är så farlig för hästarna eftersom de bantas ner på vintern, vilket egentligen är ganska naturligt för dem då det är den tiden på året då de i vilt tillstånd hade haft svårare att hitta mat.
 
Så att hästarna blir fetare och fetare med allt sämre och sämre muskler är väl kanske inte en nyhet men det är en väckarklocka för alla hästägare runt om i landet. Och glöm inte den viktigaste punkten: En häst kan utveckla insulinresistens och få fång även om den inte är tjock! Med tanke på den smalhets som råder i samhället varför vill vi övergöda våra hästar?
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback