DM

Det var distriktsmästerskap i Småland i helgen och jag kollade in resultaten nu. Om inte jag såg fel så korade man inte ens en distriksmästare i kategori C (i dressyr givetvis)! I både kategori B och D var startfälten så pass små att man bara kunde dela ut ett guld. Detta trots att man sedan jag tävlade har gjort det enklare och har nu en liten och en stor runda. Vilket är kanonbra!
 
Resten har nog tyvärr försämrats sedan den gamla goda tiden när jag tävlade ponny. För det första så har man valt att lägga DM:et i Vaggeryd-Skillingaryd. Vilket med sådär 99 % säkerhet berodde på att det inte fanns någon annan arrangör. Det kan jag väl acceptera. Jag red DM i Nybro och Tranås, det är liksom inte heller direkt i mitten av Småland. Visst var det spridning varifrån ekipagen kom men antingen så har vi inte längre några dressyryttare från Öland och Kalmar. Eller så ville de inte åka så långt. Vilket är dels väldigt tråkigt då DM trots allt är något av de mest prestigefyllda du kan rida om du inte kommit upp på SM-nivå.
 
Problemet var väl kanske att man valde att lägga det hela som en två-dagarstävling. I början av september. Klart att meeting är kul. På sommaren. När alla har semester och lov. Det här är trots allt en tävling för de som hamnat på regional nivå - på väg uppåt eller hittat sin maxkapacitet. Nog för att alla ryttarna har stöttande föräldrar men jag betvivlar att det var en enda av ryttarna som kom inglidandes i en hästbuss värd ett antal miljoner och lastade ur Stjärnan iklädd dyrare utrustning än vad en vanlig ponny kostar. Det var en tävling var för vanligt folk.
 
Nu fanns det visst andra klasser att rida utanför DM-klasserna. Men det går ändå inte att komma ifrån att det fortfarande handlade om två klasser i DM:et. Precis vad man i vanliga fall rider på en tävling. Så varför krångla till det? Då går det alldeles utmärkt att ha ett DM över en dag. En dag att åka, mindre kostnader. En dag att tävla, mindre kostnad för anmälningsavgifter då man slipper en eventuell förklass.
 
Och visst det hade kanske tagit sin lilla tid om man nu ska ha både en stor och en liten runda. Men det är väl bara att se till att det blir en arrangör som kan låta det hela gå på två banor. Och med tanke på de imponerande startfälten så kan knappast de båda dagarna ihop tagit längre tid än vad en vanlig lokal dressyrtävling tar. Vilket är skamligt för ett DM.
 
Jag och Index på DM 2011. Jag har aldrig ridit så dåligt någon gång och har aldrig varit så sur på mig själv heller. Eller jo KM samma år när jag missade ett brons på att jag inte kunde räkna skrittsteg i ett enkelt byte...
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback