I valet och kvalet...

Så står man där med något som känns som ett oöverstigeligt problem. Dilko fick åka iväg till veterinären igen. Han är fortfarande lika halt. Och vips så står man där med två val. Vilka känns precis lika dåliga båda två. I vågskålen så ligger Dilkos framtid. Ridhäst eller inte, om skadan ska läka eller inte. Hur gör man ett sånt beslut enkelt?
 
Stänger man in hästen i en minihage, tillsammans med en kompis och tvingar honom till att gå där, hålla sig still och sakta tyna bort. Samtidigt som han blir helt omöjlig att hantera, står på två ben och går i passage in från hagen och dagarna i ända står och väver vid grinden?
 
Eller släpper man på bete, låter honom få vara häst och njuta av livet tillsammans med en kompis. Där han kommer att må som en kung och njuta av livet men med största sannolikhet kommer att röra sig mer.
 
Väljer man det som påstås ska läka skadan fortast, eller alls, men som kommer göra att Dilko dör inombords. Eller vågar man chansa och tro på att en glad häst är synonymt med en häst som kan läka?
 
Jag vet så väl vad min häst vill ha i livet. Vad han njuter av och hur han trivs bäst. Jag kan troligen berätta mer om honom än om mig själv. Men det gör inte valet lättare. Vill jag att min häst ska få vara en glad häst eller vill jag att han med största sannolikhet ska bli frisk. Är det värt att tvinga honom att offra en sommar i frihet och låta honom långsamt tyna bort i sin sjukhage för att han ska bli frisk? Eller ska jag strunta i min vetenskapliga del av hjärnan och låta hjärtat och min empatiska förmåga att styra?
 
Världens bästa och finaste häst förra året. Åh, tänk om du kunde tala!
 
Åh, ibland önskar jag att jag inte hade häst. Hur vet man att man gör rätt val åt någon? Framförallt åt någon som betyder så otroligt mycket för en själv?
 
 
 




» Kajsa

Vad är det som hänt med Dilko?? :o Tråkigt att han måste stå när han började bli så fin...

Svar: Ja, det rätt trist :/
Han kom in från hagen en dag och var blockhalt och kokhet i en hov. Vi antog hovböld men det blev aldrig bättre så det blev veterinär och senare klinik med diagnosen gaffelbandsskada. Nu försöker jag komma fram till hur han ska få spendera sin hyfsat långa konvalescens.
teambockaberg.blogg.se

2015-04-17 // 07:14:32

Jag valde att låta min häst gå kvar i sin vanliga (stora) hage med sin vanliga flock under hela konvalescensen. Nu blev hon aldrig bra men hade troligtvis inte blivit det i en grushage heller. Gjorde samma val de första månaderna när vi trodde (ja alltså hon var diagnosticerad med, vi trodde inte bara hej vilt :P) att hon hade en gaffelbandsskada.

Svar: Det är lite så jag resonerar... Jag tror inte att en läkning kommer att påbörjas om inte hästen mår psykiskt bra. Vilket den inte kommer göra i en liten grushage. Så bättre att "chansa" och låta hästen leva ett värdigt liv?
teambockaberg.blogg.se

2015-04-23 // 17:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback