Dagens ridning (:

Idag tog jag och Dilko tillsammans med Julia och Iza oss ner till banan för att rida lite dressyr. För min och Dilkos del var tanken lite lättare jogging varvat med mycket skritt. Han har nämligen gått hyfsat hårt den här veckan med en lång skogsrunda i tisdags, dressyrträning i onsdags, promenad i torsdags, klättring i fredags, lätt skogsrunda igår och så lite lätt arbete på banan idag. Han kändes dock inte alls bra. Trött i kroppen och ville inte alls söka sig framåt utan var riktigt tråkig att rida. Inte alls den Dilko jag är van vid. Troligtvis har han lite träningsvärk i kroppen och behöver ta det lite lugnt en period. Jag har nämligen ridit honom hyfsat hårt ett tag, han har varit så satans pigg och haft en kopiös överskottsenergi. För allas bästa har han fått göra av med den. Nu får det dock bli lite lugnt i någon vecka med promenader och mestadels skrittarbete iaf fram till helgen så får vi se om jag återfått min pigga och glada häst tills dess.
 
Vi hade med oss fotograf idag med! Synd dock att jag fick bilder på ett hyfsat dåligt pass och inte från en av de gångerna när han gått så himla klockrent. Däremot så gick Iza bättre än jag har sett henne göra någon gång tidigare. Så det är ju kul för Julia att se vilken förändring hennes häst har genomgått (:
Jag försöker hålla en hyfsat hög form på Dilko även när jag bara "joggar". Han är byggd rätt högrest och jag vill se till att aktivera bakbenen så att jag får formen att komma från rätt håll. Då blir han också hyfsat hög, även om han idag var lite loj och inte riktigt trampade på bak som jag ville. Därav att han gärna lägger sig lite i handen eller blir lite öppen. Jag ser dock till att stretcha i en lång och låg form vid ridpassets slut men mer vill jag inte slita på hans framben genom att tvinga honom att lägga alldeles för mycket tyngd på dem.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback