Hästar på väg!

Jag råkade ramla in på en debatt om hästar på väg. Häst och ryttare den här gången inte hästtransporter. Givetvis så var det många som hävdade att hästar inte ska befinna sig på en allmän väg. Den är nämligen vigd åt bilar. Heligt värre vad jag förstod. Saken är den att hästar är livsfarliga på en väg. De syns inte! Så när man kommer körandes i 110 km/h på 70-vägen så kan man köra på ekipaget. Vilket är ett ungefär lika logiskt argument som att säga att den där satans vingliga cyklisten minsann får se till att hålla sig på cykelvägarna i stan - där de faktiskt hör hemma.
 
Jag är fullt medveten om att hästar faktiskt kan vara både farliga och oberäkneliga när de befinner sig på en väg. Så jag förstår även att bilister faktiskt blir sura på oss. Men jag skulle vilja påstå att den allmäna vägen är till för oss alla. Jag rider inte på en större väg för att jag tycker det är så himla roligt. Trots att min häst är trafiksäker så kan han hoppa till för något ändå. Det är trots allt ett djur. Men ett djur som har full rätt att befinna sig på den där vägen. Dessutom finns det en anledning till att jag rider där. Vilket inte är för att irritera alla stressade bilister så att de måste sakta ner. Utan snarare för att jag måste gå där en liten sträcka för att faktiskt ta mig till skogen. Där jag betydligt hellre befinner mig. Där är det lugnt och skönt. Jag behöver inte bry mig om ifall min häst hoppar till för något och eftersom skogsvägarna inte är asfalterade kan jag rida i det tempot jag själv vill och inte vara tvingad till skritt.
 
Med andra ord så vill vi inte på något vis störa för bilisterna och jag, eller vi hemma, försöker visa så mycket hänsyn vi bara kan. Det betyder dock inte att jag accepterar att någon vägrar att sakta ner när hen ska köra förbi. Då rider jag gärna ut mitt i vägen för att tvinga fram en avsaktning. Men så länge bilisten tar hänsyn till mig så tar jag också hänsyn till hen. Då ser jag inte heller något problem till att jag befinner mig på en större väg för att ta mig till mitt mål. Ärligt talat ser jag inte vad det skulle vara för problem, egentligen? Vi får lära oss att samsas i trafiken och på vissa sträckor innebär det att vi har både bilar, cyklar, bussar, lastbilar, hästar, gångtrafikanter, hundar och allt möjligt på samma ställe.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback