Blåbärspaj och dagen

Idag så har jag hunnit med massor, för att vara mig. Först spenderade jag ett antal timmar i huset och fixade och donade. Sen stack jag upp till stallet och red en megapigg Dilko som ville explodera vilken sekund som helst. Han var pigg igår med. Då gav jag mig ut i skogen iklädd regnrock, hjälm på huvudet och Dilko tränsad med gummistång och ingen nosgrimma. Jag tackade mig själv för att jag sett till att han lyssnar mer på sätet än tyglarna. Idag hade jag lite mer självbevarelsedrift så jag tog på mig säkerhetsväst, halsring att hålla i och tog en runda som han inte gått på ett tag. Vilket betydde att vi red en stund på en trafikerad väg. Det brukar vara helt lugnt men idag så hann jag inte ens ut på den vägen innan jag mötte grannen. Tur att Dilko är trygg med bilar tänkte jag. Sen kom det en till, lugnt. Därefter kom det en lastbil. Klockan 16:30 en söndag. Suck tänkte jag. Hästen är redan på tårna så bara att hoppa av ifall grannen vill ha gräsmatta och staket kvar. Men det överlevde vi och sen kom det fler bilar än vad det gjort totalt de senaste tio gångerna. Jag ska i fortsättningen enbart rida på den vägen på vardagar, då är trafiken minimal.
 
Efter ridturen var det bara att hoppa i träningskläderna och ge sig iväg på ett skönt cirkelpass på fotbollsplanen och sen har jag även hunnit med den här:
 
En liten blåbärspaj bestående av blåbärskräm och en vanlig pajdegsbotten. Receptet är väl ungefär:
 
Pajdeg:
 
4 dl vetemjöl
4 msk socker
150 g smör
2 msk vatten
 
Blåbärskräm:
 
1 burk blåbär (ca 700 g)
2 msk vaniljsocker
1 ½ dl socker
5 msk potatismjöl
3 msk vatten
 
Fixa pajdegen, koka upp drygt hälften av blåbären med socker och vaniljsocker. Rör ihop potatismjöl med vatten, blanda i det med blåbären när de har kokat upp. Häll i resten av blåbären. Tryck ut pajdegen, häll i blåbärskrämen och kasta in det i ugnen på typ 175 grader i en halvtimma. Klart! Och nej, jag har ingen aning om hur den smakar... Det återstår att se imorgon!
 
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback