Mer om hoppkursen

Tisdag/onsdag förra veckan var alltså jag och Quini på hoppkurs för Ann Liwing vilket verkligen gav oss ny kunskap, tips och övningar. Första dagen hade vi mest fokus på lydnad och ridning mellan hindrena. Här började vi med att hoppa fram på ett cavaletti på volt i båda varven och sen på en åtta. Allt detta klarade vi av utan problem trots att vi haft lite svårt för det innan. Nästa övning bestod av cavaletti, bom och cavaletti som stod på medellinje där vi skulle få in 4 galoppsprång. Här kommer ett av våra problem, Quini vill bestämma tempot vilket också betyder 3 galoppsprång och ingen vidare koll men med en halten efter första hindret funkar även detta!
Innan vi gör en bana av det här får vi hoppa ett titthinder på lång distans och här ska vi ha mer tryck i hästarna för att de ska hoppa- Quini hoppar utan problem. Till sist sätter vi ihop en bana till hinder med kluriga vägar, cavalettidelen och längre distanser. Quini lyssnar på mej, jag kan få både tryck och kunna ta tillbaka samt lätt att hitta distanser. Något problem hade vi med vägen vilket vi också får ta om, snäv sväng och jag hinner inte med.
 
Andra dagen tar vi med det som vi tränade på dagen innan men kör mer "banhoppning" med lydnad. Första övningen är tre cavaletti precis som dagen innan fast de nu står längs vägen. Nu har både jag och ponnyn lärt oss sen dagen innan och vi tar våra 4 galoppsprång! Sen hoppar vi hinder på volt och fortsätter genom en snäv sväng och kort väg till nästa, böjt spår med volt för att få kontroll och så över sista. Lite svårt att få tillbaka på volten och sen en bra distans till hindret efter.
Vi sätter ihop det här till en bana, cavalettierna blir tre räcken och vi ska istället ha in 3 galoppsprång. Här visar sej vårat problem som vi egentligen har haft hela förra året men inte fått någon ordentlig hjälp med, detta betyder att vi inte hittar distanser, hon blir lång och vi får ett stopp. Men den här tränare ser problemet och vi får äntligen hjälp med det! Quini blir alltså lång vilket också betyder att hon har svårare att komma upp, hon behöver då mer tryck bakifrån och "hamna mer på bakbenen" samt komma upp med huvudet. Vi får göra om bana och jag ska hålla i, inte låta henne bli lång men samtidigt ha trycket bakifrån och vet ni vad? Det funkade alldeles utmärkt, hon hoppade alla hinder som ingetting (trots att det var lite högre den här dagen) och allt kändes lätt. Vi hittade distanserna utan problem och banan gick bra. En väg fick vi ta om då jag tappade henne på ytter men jag kan lugnt säga att jag är supernöjd med träningen, tränare och sjävklart ponnyn :) Det kändes som vi hittade vårat problem och att vi fick en lösning på den.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback