Att göra en höna av en fjäder

Jag vet inte om det liksom har undgått någon att det har varit en liten debatt om ryttarkroppar. Personligen är jag väldigt kluven till debatten. Å ena sidan var inlägget som skapade debatten klumpigt formulerat och gjort för att misstolkas. Å andra sidan är det ungefär lika schysst som vilken mobbing som helst att skapa ett drev mot personen ifråga. Vi lyckas alla med en groda ibland men för den sakens skull behöver man inte köra på taktiken "mobba mobbaren för att hen mobbas". Jag betvivlar starkt ett en enda av dessa stora bloggare har klarat av att ta sig till toppen utan att provocera. 
 
Dessutom håller jag delvis med i första inlägget. Jag som har alltid har haft häst hemma i en skyddad miljö har aldrig märkt av någon form av utseendehets. Att jag inte kan svara för allas upplevelser är en helt annan sak. Men det chockade mig när jag fick veta att ryttare mår så pass dåligt över sin kropp, sin vikt och sin längd. Jag var inte heller glad när jag började växa ur ponnyn men det innebar inte att jag började banta. Kanske för att jag förstod att det var naturligt. Jag har också råkat kommentera att vissa ryttare borde skaffa sig större hästar. Men då har det handlat om stora ryttare med betoning på stora och hästar i storlek med Index, som jag är för stor för (För övrigt förstår jag inte varför man inte kan skaffa häst efter sig själv? Det gäller givetvis inte bara storlek utan även ex. utbildning och temperament). Jag har dock aldrig viskat, tisslat och tasslat om det på tävling. Däremot har jag kommenterat hästens form och ryttarens ridning. För mig är alltså det här ett ickeproblem och jag tycker det är fruktansvärt tragiskt att utseendehetsen har tagit sig in i ridsporten vilken tidigare varit en fristad.
 
Men jag personligen tror att det här är något som dels kommit utifrån samhället i stort men också från våra bloggare. Tyvärr drivs faktiskt de största hästbloggarna av snygga och smala tjejer, att de sedan är unga, duktiga och otroligt drivna är en annan grej. Det är inget personligt mot dem men jag tror att deras inlägg faktiskt påverkar mer än man tror. Skriver de att de är ute och springer och sedan lägger upp en bild där de antingen poserar smala och vältränade eller visar den nyttiga frukosten så påverkar givetvis det. Lägger du därefter till att för att lyckas måste man träna även sin egen kropp så skapar du ett ideal och ett krav. 
 
Jag vill inte påstå att det hela beror på några få bloggare, det handlar om ett samhällsproblem. Men jag tror inte att man ska ignorera bloggares makt och påverkan. Framförallt så har de väldigt lätt att sprida sina budskap och har fler idoler än många i ryttareliten. Vilket betyder att det spelar mindre roll att ryttareliten kommer i alla kroppsformer än ett några bloggare håller sig till gällande norm när det gäller vikt, träning och kost.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback