Tävlingsdags!

Dilko och jag dammade av tävlingskläderna idag och gav oss iväg på en liten dressyrtävling. Första inne på ett bra tag. Så första klassen gick typ katastrof. Jättespänd häst och jag visste inte hur jag skulle rida honom alls. Besviken som bara den efteråt. Andra klassen så beslutade jag mig för att trots att Dilko var spänd och taggad så skulle han fram och då lossnade allt. Var så himla nöjd efteråt! Första gången jag faktiskt kunde visa upp honom ordentligt och få fram en bra trav utan att det känns som att bensinen kan ta slut i nästa steg. Lite missar och en del ryttartekniska grejer som att kunna rida vägarna snyggt trots att jag har ridit fram traven på Dilko. Inte någon katastrof på något vis men det var ett par ställen som jag inte fick till det riktigt. Nåväl, jag var supernöjd. Så döm av min förvåning när jag fick resultatet 58 %. Förra gången jag red en LB:1 red jag den på 63 % och låg på placering ett bra tag. Då var det kanske inte sämre men åtminstone lika bra. Och dessutom på en häst som knappt gick framåt. Med tanke på att jag idag fick kommentarer som "mer energi önskas" och "tappar bjudning i övergång" så vill jag inte veta vad hade fått av dagens domare på den ritten. 
 
Jag ska sluta tävla dressyr tror jag. Alternativt slita ihop min häst över vintern så att hans "höga nacke" hamnar nere vid knäna - sen kanske jag kan rida på typ 70 %? Spännande också att ponnyryttarna bedömdes heeelt olikt mot storhästarna. Nej, en ponnyryttare är inte lika erfaren men bedömningsgrunden är väl ändå densamma? Då kanske man inte kan ge en ponny typ 65-67 % på en ritt där ponnyn knappt går framåt eller slår med huvudet i varje steg medan jag får 58 % på en ritt där hästen går i en taktmässig trav och stundtals under korta perioder slår upp huvudet lite?
 
Dilko idag, dagen till ära fick han efter påtryckningar en knopp i pannluggen. Det blir det inget av igen. Vidskeplig som jag är så kan jag med facit i hand säga att de gånger det har gått sämst för mig så har jag knoppat pannluggen på min häst/ponny... Men ja, det blev faktiskt snyggt!
 
Grattis till syster iaf som slog till med en seger i sin klass! Kul att någon av oss kan visa framfötterna lite. Jag får helt enkelt träna på och i fortsättningen hålla mig till WE!
 
 
 
 




Lite kul att du tog upp det med skillnaderna på ponny o häst. Funderade på samma sak efter senaste dressyrtävlingen jag var på. Bland annat år min ponny bättre än min storhäst och ponnyn gick definitivt sämre än den stora men det skilde som mest 5% emellan dem i resultatet i samma klass. Ser även ponnyer som går med långa halsar utan att gå i form som hamnar över 63% intet jag inte ens kan drömma om att hamna på med min storhäst som går i en stadig "bra" form.

Det är något man verkligen behöver se över när det gäller dressyren och verkligen göra den mer jämn i dess bedömning.

Men ändå grattis till era fina ritter

Svar: Jag tycker det är konstigt. I de låga klasserna jag rider ska inte heller gången spela så pass stor roll. Inte heller blir det rättvist att på samma tävling döma ponny och storhäst olika. Döm hellre ner ponnyerna då än att låta det gå inflation i höga poäng. När jag red ponny var bedömningen betydligt hårdare och inte fick jag men för livet av det ;)
teambockaberg.blogg.se

2016-09-09 // 19:06:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback