Showdressyr på EM

Jag passar på att titta på dressyren från EM i Göteborg. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga längre. Istället väljer jag att konstatera att dressyren numera är uppdelad i en Showinriktning och en Klassisk dressyrinriktning. Jag som har en häst som passar bättre för det sistnämnda kan inte låta bli utan reagera på denna utveckling. Jag förstår den. Dagens dressyrhästar har inte ens fysiska möjligheter för att kunna gå någon Klassisk dressyr. De har för långa ryggar, är ofta överbyggda och är för rörliga fram med för dåligt påskjut bak. Till viss del beror det givetvis på hur ryttarna själva rider. Jag kan ta några självklara punkter:

* Står du i lätt sits när du gör dina galoppombyten är risken att de blir lite, ehm, annnorlunda.
* Sitter du på bäckenbenet när du ber hästen samla sig och lättar i rumpan kan den få lite svårt med samlingen.
* Om hästens ben blir som en triangel i piaffen är den inte bra. Rent logiskt kan du inte få en samling därifrån.
* Flaxar hästen med benen i passagen, breddar sig och tappar takten är den inte värd 9 i betyg. Det är ingen samlad trav.
* Måste du hålla i dig i tyglarna och tro att samling är detsamma som att korta hästen med tyglarna (för att du inte sitter korrekt i sadeln) så har du missat ett par grundprinciper.
* Har din häst bakbenen kvar hemma i stallet i den ökade traven men flashiga framben är det ingen ökad trav.
Klarar du några av ovanstående punkter vill jag gratulera! Du har precis klarat av grundkraven för Showdressyr. Kan du bocka av nedanstående sista punkt är du ett proffs:
* Blir rörelserna och vägarna dessutom lite "flaxiga" men hästen visar flashig gång så har du lyckats visa Showdressyr.

Och med detta sagt ska jag fortsätta kolla på lite Showdressyr som tidsfördriv. Därefter ska jag ta med mig allt det jag sett och göra tvärtom med Dilko. Bara för att jag inte tycker om att göra som alla andra utan göra tvärtom och sedan klaga när jag inte får betalt för det. Nej, nu ska jag inte vara bitter. När jag tittar på EM känner jag faktiskt mest lättnad över att jag inte äger ett halvblod. Mest för att de i mina ögon inte ens är snygga. Men så är jag ju lite svag för lite grövre hästar med utstrålning, typiska gamla dressyrhästar alltså.

// Johanna






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback