Att skilja på djur och djur

Jag har tänkt på hur olika man väljer att behandla djur och djur. På ett sätt är ju ett djur ett djur oavsett om det är en katt eller fågel, häst eller ko. Ändå behandlas de oftast helt olika. Det som gäller generellt är väl att de alla nyttjas för människans skull, på ett eller annat sätt. Det kan vara som sällskapsdjur eller i livsmedelsproduktionen. Frågar du en stressad innekatt som inte vill annat än ut eller kalven som precis ska slaktas betvivlar jag att någon av dem är nöjda med sina liv. Skillnaden är att kalvens liv fram till slakten har varit så naturligt som möjligt.
 
Det jag reagerar på är vi vill att vår mat ska produceras bra, det ska vara ägg från ekologiska frigående höns och burhöns överlag är ett skällsord. I nästa sekund åker vi till hästen som står på en box 23 timmar om dygnet och rids den 24:e. Men det är ett sällskapsdjur och den får ju faktiskt motion en gång om dagen. Dessutom blir den stressad när den släpps ut i en hage, framförallt om den är stor. Ungefär lika stressad som när korna släpps ut på bete varje år. Men när det gäller korna är det faktiskt lite elakt attt bara låta dem vara ute under sommarhalvåret och resten av tiden stå inne i en ladugård. Hästen däremot kan få lite frisk luft i en grusruta ett par timmar om dagen.
 
Tittar du ut i en fårhage eller kohage på sommaren så går de inte ensamma instängslade med trippla trådar och en bit mellan hagarna för att se till att all kontakt hindras. De går ihop, flock, tillsammans. Men hästen har ett ekonomiskt värde, betydligt högre än en ko eller ett får så då kan de få gå själva i hagarna trots att det strider mot deras natur. Det är nämligen en ekonomisk förlust om hästen får gå i sjukhage för att den oturligt råkade bli sparkad. Att det är en större förlust för hästens hälsa att inte få utlopp för sina naturliga instinkter är en annan sak. Den får trots allt träffa sin människa ett par gånger om dagen. Vilket inte är riktigt samma sak eftersom vi människor överlag är rätt kassa på att läsa hästspråk. Men ändå, det räcker typ, den rids ju också och sådär.
 
Om vi nu ska utnyttja djuren som vi gör så är det inte mer än rätt att vi låter dem ha ett så bra liv som möjligt. Då tänker jag nog faktiskt mer på våra sällskapsdjur än på något annat. Framförallt tänker jag på våra hästar. Jag kan inte förstå hur man gå och lägga sig med gott samvete när man vet att ens häst knappt får vara ute, täckas så den svettas ihjäl och motioneras i ridhus någon gång om dagen. Det strider så mycket mot hästens natur som det bara går. Det går inte att försvara med att de är avlade så för den tror jag inte det minsta på faktiskt. Klart det går att avla bort vissa instinkter men när till och med min Ragdoll vill vara ute på sommaren så kan jag konstatera att det är skitsnack. En häst är en häst och de behöver vara ute, utan täcken och tillsammans med andra hästar för att må bra. Det lika logiskt som att en höna inte vill bo i en bur eller en gris inte enbart vill föda nya kultingar.
 
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback