Att göra lumpen

Givetvis har jag tankar och åsikter kring det här med införande av allmän värnplikt igen. Jag jobbar trots allt i Försvarsmakten som soldat och givetvis är mina åsikter färgade av just det. När jag gjorde min grundutbildning så var det dock helt frivilligt, trots det så är jag 4 ½ år senare fortfarande kvar. Med tanke på problemet med personalförsörjningen är jag även en av dem som jublar över beslutet. Jag anser helt enkelt att vi ska ha ett försvar i Sverige och att det är vår plikt som medborgare att säkerställa att det upprätthålls.
 
Jag tänker då på den "kränkta generationen" (vilken även jag nog faktiskt tillhör) som anser att de vuxna har bestämt något över deras huvuden. Att de minsann har rätt att bestämma själva vad de vill och inte vill göra. Det kan jag hålla med om, det är inte roligt att tvingas göra något som man absolut inte vill. Men när jag då läser debattartiklar där 16-åriga ungdomar anser att värnplikten skulle förstöra deras sommarlov så tänker jag mest att det är synd att den försvann. Jag tänker förklara det hela lite nu.
 
1. Ditt sommarlov kommer med största sannolikhet inte att förstöras. För det första vill även befälen ha semester och umgås med sina familjer istället för att lära hopplösa ungdomar att använda ett vapen. För det andra så är det inget sommarlov. Du har tagit studenten.
2. Eftersom du har tagit studenten så är det dags för dig att visa att du är en vuxen människa och jobba under sommaren. Låta alla de som arbetar inom vård och omsorg m.m, m.m. få en väldigt välförtjänt semester - samtidigt som de där viktiga pengarna tjänas in och ges tillbaka till samhället i form av skatt. Så nej, du kommer inte ha så många lata dagar på stranden oavsett om du gör lumpen eller ej.
3. Värnplikten gäller för 4-5000 människor och jag betvivlar skarpt att den mest omotiverade vapenvägraren väljs så att denne sedan på pin kiv kan slängas i fängelse ett par månader.
4. Jag gissar att jag knappast var ensam om att inte ha den minsta aning om vad jag ville göra när jag tagit studenten. Jag skulle tro att det handlar om minst 4-5000 som har samma problem som jag hade. För deras del kan det knappast skada att göra lumpen istället för att sitta hemma och bekosta samhället även då. Och vem vet kanske gör det här att de får upp ögonen för att yrke de kan tänka sig eller så hinner de bestämma sig för vad de vill bli?
5. Du får pengar för det, du får mat, bostad och fria hemresor + en liten peng (typ sådär 4 gånger mer än studiebidraget). Du kommer alltså leva bättre än vad du gjorde under din gymnasietid och generellt bättre än på länge. Du har inga utgifter utan pengarna ramlar bara in på kontot varje månad. Skattefritt.
6. Du belastar inte dina föräldrar under den perioden utan är på väg mot att bli en vuxen människa som klarar sig själv och inte längre är beroende av att någon försörjer dig. Hemskt och tråkigt jag vet men tyvärr är det så livet fungerar.
7. Du får vänner för livet. Det är absolut ingen lögn utan så sant som det är sagt. Under tiden som du kryper i leran, sover i tält som läcker in och är blöt ändå in på skinnet så skaffar du dig vänner på ett sätt som du aldrig gjort tidigare.
8. Och klassikerna; Du lär dig att samarbeta med alla (även de du inte tycker om), du lär dig att ta ansvar, tänka på någon mer än dig själv (du är inte klar förrän gruppen är klar), du lär dig vikten av ordning och reda och utmanar dig och dina gränser längre än du trodde var fysiskt möjligt (när du inte tror att du orkar mer orkar du lika mycket till). Dessutom: Du ger aldrig upp utan du försöker igen, och igen tills det går.
9. Det är kul. Du kanske inte tycker det då (mer än det fåtal gånger då solen skiner) men när du tänker tillbaka på det så har du skaffat dig minnen för livet och ler glatt över vissa händelser varje gång du tänker på dem.
 
Så, är det fortfarande någon som tycker att värnplikt för 4-5000 ungdomar per år är kasst? Räck upp handen isåfall! Nä, jag tänkte väl det. Det är ju faktiskt rätt bra egentligen.
 
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback