Findus lasagne

Med tanke på att det fanns hästkött i Findus lasagne, vilket sedan skapade ett ramaskri i media så ställer jag mig några ganska givna frågor:

Vad gör det så hemskt att äta hästkött? Äter man kött så är det väl inte konstigare att äta hästkött än fläsk- eller nötkött? Någonstans måste man väl ändå göra av djuret när det är dags för det att galoppera vidare till Trapalanda. Så varför inte ha lite nytta av det? Eller är jag bara en köttfantiker?
 
Men, Findus får allt se till att det står i innehållsförteckningen vad deras produkter innehåller för kött! Jag vet att det finns många som inte skulle kunna tänka sig att äta hästkött. Men hästarna har i alla fall i de allra, allra flesta fall haft ett bra liv där de har fått kärlek och omtanke under hela sitt liv. Det är nog betydligt mer än vad man kan säga om Broilerkycklingar som föds upp för att bli mat så fort som möjligt. Så är man inte vegetarian ska man nog ta sig en liten funderare. Det kanske är bättre att äta hästen som haft ett meningsfullt liv än kycklingen som har fötts upp för att bli mat - och som får ledproblem samt slaktas fortast möjligt.
 
Om jag ska vara ärlig så är nog tanken mer lockande att äta upp något som man vet har haft det bra än något som har plågats för att vi människor ska kunna äta gott... Jag vill nog faktiskt veta vad jag äter och hur djuret har mått. Eftersom jag inte själv har några planer att börja föda upp djur för att veta vad jag äter så får jag välja det näst bästa och välja med eftertanke. Resultatet? Antagligen att jag kommer leva på älg och vildsvin...
 
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback