Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk

Det finns ett välkänt faktum som kan vändas och vridas åt alla möjliga håll och kanter för att passa sin egna tolkning. Jag tänker på citatet "ingen kedja är starkare än sin svagaste länk". Det kan tolkas på många sätt, som att vi ska trycka ut den svagaste individen för att stärka oss själva. Låta den starkaste överleva och på så sätt rädda vår ras. Men visst låter det lite väl förlegat med tanke på dagens samhälle?
 
Uppenbarligen är det inte det. För även om vi påstår att vår mobbing och vårt hat, är pga andra orsaker så kan vi inte missa de faktum att de beror på att någon sticker ut. Och det är inte bra eller hur? Att sticka ut är aldrig bra, tänk själv en prickig zebra bland alla randiga. Jag har en känsla av att vår mobbing grundar sig i en primitiv funktion som säger till oss att vi måste anpassa oss, följa strömmen och göra som alla andra. Vår mobbing grundar sig säkerligen också på olika faktorer som dagens ideal, våra värderingar och många andra faktorer. Det legaliserar ändå inte någon form av mobbing eller diskriminering.
 
Det är där jag har fått lära mig något annat. Om nu inte kedjan kan vara starkare än sin svagaste länk så får man göra något åt det. Jag fick under tre månader lära mig att även om individen är klar är inte gruppen klar. Individen är klar först när gruppen är det. Det betyder att om nu någon halkar efter, inte riktigt klarar kraven så ger man inte fingret åt personen och sticker utan man väntar och man hjälper denne.
 
Lite likadant tror jag man ska tänka när det kommer till mobbing. Även om man nu någon sticker ut på något vis är det bättre att acceptera det och istället stötta om det behövs. Du hjälper inte när du skriker hur dum i huvudet någon är, eller att den är rasist, en blattejävel eller vad det kan tänkas vara. Nej, det är det effektivaste sättet att sänka någon. Eftersom det inte heller var målet så är det bättre att tänka om och tänka till.
 
Det enda vi behöver göra är att visa varandra respekt för jag har förstått en sak, vi är alla människor. Oavsett hur vi ser ut, vad vi har för åsikter, religion eller hudfärg. Vad vi är, det är människor. En enda lång kedja med 7 miljarder människor som aldrig kommer att vara starkare än sin svagaste länk.
 
// Johanna
 





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback