Köpa framgång?

Ryttare som inte kan rida men får en bra ponny av sina föräldrar och så vips är man på elitnivå! Är det vad det hela ska gå ut på?

Något som jag är riktigt fel är ponnyhoppning idag mer eller mindre går ut på att föräldrarna har pengar. De flesta ponnyryttarna som tävlar på elitnivå idag har fått en ponny som redan var på den nivån när de köpte den. Efter ett halvår har ryttaren redan hoppat SM, fast de har inte lärt sig något om ridning och sätter bara på ponnyn ett skarpare bett om man inte kan kontrollera den. Att ryttaren sen inte vet vad dressyr ens är eller att ponnyn inte vet hur man gör när den kröker på nacken är ingen som bryr sig om, för de tävlar ju på elitnivå?

Jag är själv ponnyryttare och har några år kvar på ponny. Även om jag inte tävlar på elitnivå som många andra har jag lärt mig att rida. Jag har inte fått allt serverat på ett silverfat utan har fått kämpa med min ridning men det har gjort att jag har lärt mig väldigt mycket.

Om alla får färdiga ponnyer vem ska då ta ansvaret för ungponnyerna och utveckla våran hoppsport framåt? Det är frågan jag ställer mig när jag tittar på nationella ponnytävlingar idag.

 

 






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback