Beta eller inte beta - det är frågan

Jag läser så mycket roliga grejer på internet alltså. Det finns fullt med naiva spännande människor som har en egen liten världsbild, det tycker jag kan vara roande. Bara att hämta en påse popcorn och sen har man liksom fredagsnöjet klart! Nu senast läste jag ungefär följande:
Vi ska sluta äta djur för det är oetiskt (helt okej poäng, viss djurhållning är inte ok) men de öppna landskap som då kommer växa igen och orsaka en otrolig förlust i biologisk mångfald ska hållas öppna av: (tadaaa) vilda djur.

Jag vet inte var denna person är född, om hen har varit i en skog eller sätt hur odlad mark växer igen men jag tänkte att jag kunde visa det här och nu så alla får se.
Här har vi ett tidigare bete som inte har hållits öppet av våra hästar utan tillåtits att växa igen (det planeras dock att restaureras). Här har vi ett förhållandevis högt tryck av vilda djur och jag räknar med 3 älgar, 5 rådjur och ett par harar. Här har vi alltså alla vilda djur i Småland som är växtätare (våra kära rävar förstår inte våra argument för en övergång till veganism tyvärr). De klarar inte av att hålla betet öppet utan det växer igen mer och mer. Nu bör också tilläggas att vi har ett lågt rovdjurstryck här nere, med varg minskar antalet djur ytterligare, och jakten är förhållandevis liten.
Här fick mina hästar under sommaren i år. På det här betet har skogen avverkats det är jag medveten om. Men detta är något som gör att sly växer nästan ännu mer och ännu fortare. Det är också sly som gör att du får en igenväxning i första skedet. Som information så måste det röjas årligen om du inte ska ha en igenväxning av marken.

Om man nu jämför de två bilderna så syns en rätt stor skillnad. Den ena, utan betestryck av domesticerade djur, är totalt igenväxt den andra där mina hästar fått gå under en sommar är så pass öppen att det nästan går att kalla betesmark. En sommar, betänk då om jag röjer lite av det som hästarna inte går på och lite björk tas ner då har vi plötsligt ett riktigt fint bete. Den andra "hagen" kommer aldrig bli bra om nu inte jag maskinellt röjer varje år eller vi släpper på djur där. Vilda djur kan inte hålla öppet på samma sätt, de har betydligt större ytor att gå på och det skulle behövas ett enormt antal djur för att betestrycket skulle bli tillräckligt hårt. Detta kommer naturen att reglera själva med ett ökat antal rovdjur eller olika sjukdomar.

Så vill vi ha kvar vårt odlingslandskap och vår biologiska mångfald så måste vi ha djur som sköter markerna. Mina hästar är inte ideala för uppgiften även om de är bra på att trampa ner och göra stigar så äter de betydligt hellre gräs än sly. Med andra ord så behöver vi ha djur, oavsett om vi vill eller inte, men som ni förstår måste vi också ha djuren på ett sånt sätt att djurhållningen måste förändras. 

Och nej, vilda djur betar inte och håller markerna öppna. Åtminstone inte de vi har i Sverige.

// Johanna





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback